Fra COP 15 til Cop 30 - 15 cops senere ...

November 07, 2025

Fra COP 15 til Cop 30 -  15 cops senere ...

2rethink blev stiftet 2009 under Cop15 i København. Og nu tæller vi 2025 og Cop30 i Amazonas og jeg syntes derfor det var på tide, at reflektere over hvad jeg synes der er sket siden da. I 2rethink men også særligt indenfor møbelbranchen og hos kunderne. 

Jeg stiftede jo netop i 2009 firmaet fordi der var alt for lidt fokus på "grønne møbler" og at producere miljøfornuftigt. Mange producenter skabte lækkert Dansk Design, men reelt var meget kun designet i Danmark men produceret i Østen, fx. Kina hvor eks. firmaer som GUBI og HAY producerede deres varer og stadig gør. Her var priserne lave og man kunne producere billigt til et voksende eksport marked. Co2 var der ingen der talte om. Det ville jeg gerne udfordre og udfordre branchen med at rethinke, altså gentænke og tænke mere mod en bæredygtig fremtid. 

Mange sagde jeg var for tidligt ude, at markedet ikke efterspurgte "grønne møbler" men blandt arkitekter og designere var der klart, efter Cop15, super interesse for hvad "grønt" var og "definitionen på bæredygtighed". Så de første mange år talte vi meget om hvad er bæredygtighed, jeg holdt foredrag om det, viste nye designmaterialer og vi ledte alle efter sandheden. Var det at producere lokalt, skulle alt nu være Cradle to Cradle certificeret, være Svanemærket eller skulle man begynde at lave møbler af bioplast. Langsomt begyndte alle at forstå begerebet men møbelproducenterne have svært ved at lure hvad der skulle investeres I, vælge retning, måske at omstille produktioner mv. Skulle man dræbe salg som var sort... Jeg husker tydeligt at besøge fx Fritz Hansen, som havde svært ved at se hvordan lige Ægget skulle produceres ret meget anderledes. Her vægtede og vægter lang levetid stadig som stærkt bæredygtighed begreb og med rette. 

Langsomt begyndte frontløbere blandt kunder dog at købe ind i løsninger hos mig (f.eks. genbrugstræ fra Holland, biolaminater fra Østrig mm) og andre tidligere aktører fik også god medvind som eks. Mater Design som var startet allerede i 2006. We Do Wood lå også langt fremme i folks bevidsthed. 

De seneste år er det klart at et nyt billede tegner sig. De etablerede producenter ved godt hvordan de skal og bør producere mere miljørigtigt, tænke over alle processer og hjælpe deres kunder og klimaet med at holde Co2 nede. De kan mærke folk nu spørger pga krav ,men også fordi det er nødvendigt. Samtidig er der kommet en masse nyfødte producenter på markedet som har kunnet starte grønne og bedre skalere og producere "rigtigt" fra start. Det giver en ny dynamik og de store aktører presses lokalt til at blive bedre. Det er godt. 

Udfordringen er stadig og det er et stigende problem, at mange i branchen ikke rigtig ved hvad bæredygtighed er og tagger og skriver om det i flæng og laver egne oversættelser. At ompolstre en stol er lige pludseligt bæredygtig frem for bare sund fornuft og at producere ved at brug af FSC certificeret træ er pludseligt bæredygtigt, selvom det reelt bare at laveste måde at holde sin samvittighed ren. Bæredygtighed er altså ikke at fælde et 100 år gammelt egetræ og så bare plante en ny pind på 1 meter. Så du dokumentaren om IKEA for nylig? Så forstår du godt dilemmaet. Se den i øvrigt hvis du ikke har gjort det. 

Så markedsføring er virkelig noget du skal være varsom med. Når du selv skriver og læser andres. Spørg godt ind, forstå og gå alle på klingen. Spørg til fakta, 1. produktionssted, om dansk design er dansk etc etc. 

Så hvor stiller det dig og os? Jo at vi er klogere, ved godt hvad vi skal, sænke temperaturen, være transparente og stræbe efter højeste niveau - ALTSÅ at vi ikke tager ressourcer fra jorden men lægger til - det skal du hele tiden have for øje. Det er bæredygtighed. Som minimum have for øje at altid tænke dig om. Er der en smartere, mere fornuftig måde? 

Det kan være svært og tidskrævende men hos 2rethink hjælper vi dig med at gentænke og bruge vores erfaring siden Cop15. Hjælper med at svare på hvad der giver mening for dig - hvad der er dine alternativer ? hvad vi kan hjælpe med. Jeg deler meget gerne min viden. Vi kan og skal gøre det bedre - hele tiden, stræbe for at bevare miljøet. Her skal vi altså have 12 med stjerne. 

vh Jens, 2rethink

Nb. Der bliver - som hvert år - ingen Black forbrugsfest friday i firmaet.